ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

    ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΗΠΙΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

Το σχολείο μας  συμμετείχε στο 7ο Εθνικό Συνέδριο για τις  ¨ Ήπιες Μορφές Ενέργειας ¨ που οργάνωσε το Ινστιτούτο Ηλιακής Τεχνικής και το Τμήμα Μηχανολόγων & Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών που διεξήχθη από 6 – 8 Νοεμβρίου 2002  στην Πάτρα.                                 

                                     

Η εργασία που παρουσιάστηκε στο παραπάνω συνέδριο ¨ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΗΠΙΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ¨ περίληψη της οποίας ακολουθεί, είναι αποτέλεσμα των δραστηριοτήτων της περιβαλλοντικής ομάδας και των υπευθύνων καθηγητών Βελεγράκη Εμμανουήλ και Αντωνοδημητράκη Αλεξάνδρας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΗΠΙΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

Εμμ. Βελεγράκης, Αλεξ. Αντωνοδημητράκη, ομάδα μαθητών

13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης.

Τηλ: 0810 234488, Fax 0810 326908, e-mail: mail@13gym-irakl.ira.sch.gr

 

 

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

 

Η εργασία αυτή είναι αποτέλεσμα της δουλειάς της περιβαλλοντικής ομάδας του 13ου  Γυμνασίου Ηρακλείου στα πλαίσια του μαθήματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Με την εργασία αυτή θέλουμε να δείξουμε ότι το σχολείο αποτελεί βασικό χώρο οικολογικής ευαισθητοποίησης της νέας γενιάς και ειδικότερα στον τομέα  “ Ενέργεια ”  , όπως ορθολογιστική χρήση αυτής και χρήση ήπιων μορφών ενέργειας.

 

2.         ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ – ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

 

Στόχοι του προγράμματος είναι:

α) Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και κατ’επέκταση του οικογενειακού και κοινωνικού περίγυρου αυτών στα προβλήματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης .

β)  Η αναζήτηση τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων αυτών και ειδικότερα η αναζήτηση κανόνων συμπεριφοράς του καταναλωτή ενέργειας.

γ) Να γνωρίσουν οι μαθητές τις προσπάθειες που γίνονται σήμερα για την ανεύρεση και αξιοποίηση ανανεώσιμων  μορφών ενέργειας και φιλικών προς το περιβάλλον.

δ)  Να αποκτήσουν οι μαθητές θετική στάση απέναντι στις ήπιες μορφές ενέργειας.

ε) Η δημιουργία σκεπτόμενων πολιτών με γνώσεις και περιβαλλοντικές ευαισθησίες ώστε με τη σειρά τους να συνεισφέρουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στον τόπο μας.

 

Έγιναν ενημερωτικές επισκέψεις με τους μαθητές της ομάδας στο Αιολικό και Φ/Β πάρκο του ΤΕΙ Ηρακλείου, καθώς και σε οικία που τροφοδοτείται από Ηλιακό ρεύμα.

 

     

 

 

 

 

Στο πρακτικό μέρος αυτού του προγράμματος  εγκαταστήσαμε στο σχολείο μας μικρό Φ/Β σύστημα απ’ όπου τροφοδοτούνται δύο φωτιστικά στην αυλή, τα οποία ανάβουν αυτόματα μόλις αρχίζει να νυχτώνει και  μια  πρίζα 12V για τις ανάγκες του εργαστηρίου Φυσικής.

 

 

 

 

  1. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με τη βοήθεια ερωτηματολογίου που διανεμήθηκε στους γονείς των μαθητών, οι μαθητές συνέλεξαν στοιχεία που αφορούσαν τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονόμηση ενέργειας, όπως εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα, χρήση μέσων μεταφοράς, αντικατάσταση λαμπτήρων πυρακτώσεως με άλλους χαμηλής κατανάλωσης, θερμομόνωση κατοικίας.

Από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου προέκυψε ότι:

Σε 195 σπίτια από τα 232 δηλ. ποσοστό 84% χρησιμοποιούν ηλιακό θερμοσίφωνα.

                                 

Aπό τα παραπάνω φαίνεται ότι υπάρχει μια ευρεία αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας στον οικιακό τομέα με τους ηλιακούς θερμοσίφωνες.

Σε 98 σπίτια από τα 137, δηλ. σε ποσοστό  71,5%    έχουν αντικατασταθεί  οι κοινοί λαμπτήρες φωτισμού από αυτούς χαμηλής κατανάλωσης. Τα αποτελέσματα και εδώ είναι ικανοποιητικά. ( Είχε προηγηθεί σχετική καμπάνια από τη ΔΕΗ και οικονομική διευκόλυνση για την αγορά τους ). 

                                      

Σε 140 από τα 232 σπίτια, ποσοστό  60%  έχει γίνει θερμομόνωση.

 

 

 

 

 

 

Από τους 251 γονιούς μαθητών οι 220 ( 87,6 ο/ο ) χρησιμοποιούν ατομικό αυτοκίνητο για να πάνε στη δουλειά τους, 15 ( 6 ο/ο ) χρησιμοποιούν λεωφορείο, 15 τα πόδια, και ένας ποδήλατο.

                                                        

 

Επίσης στα πλαίσια αυτού του προγράμματος κάναμε μια καταγραφή του αριθμού των αυτοκινήτων με τους επιβάτες τους που διέρχονται τη Λ. Κνωσού για μισή ώρα σε δύο διαφορετικές ημέρες .

        


 

 

Από τις μετρήσεις αυτές φαίνεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία προτιμάει το ατομικό αυτοκίνητο για τη μετάβαση στο χώρο δουλειάς, αλλά και στις άλλες μετακινήσεις και όχι τα μαζικά μέσα μεταφοράς με όλα τα αρνητικά συνεπακόλουθα, όπως κυκλοφοριακό, μόλυνση κλπ. Κύρια αιτία γι αυτό πέρα από τη μη σωστή ενημέρωση του πολίτη είναι και το μη ικανοποιητικό επίπεδο των αστικών συγκοινωνιών.

 

 4.  ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος αυτού δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές για μια όσο το δυνατόν καλλίτερη και σφαιρική προσέγγιση των παραπάνω στόχων από διαφορετικές σκοπιές όχι μόνο σε θεωρητικό αλλά και σε πρακτικό επίπεδο καθώς και η σύνδεσή τους με  στόχους του προγράμματος σπουδών για τα μαθήματα Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας και Γεωγραφίας. Ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας που γίνεται μέσα στην τάξη, οι μαθητές χωρίς περιορισμούς μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους με αποτέλεσμα να κατακτήσουν ανώτερες βαθμίδες του γνωστικού τομέα και να εμπλουτίσουν το συναισθηματικό τους κόσμο.

Είναι σίγουρο πως για την ώρα οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας δεν μπορούν να λύσουν το ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης, συνεισφέρουν όμως προς την κατεύθυνση αυτή κατά ένα ικανοποιητικό ποσοστό με προοπτική να αυξηθεί, ενώ παράλληλα συμβάλλουν και στην προστασία του περιβάλλοντος. Ελπίζουμε κάθε μέρα που περνά η επιστήμη και η τεχνολογία να βρίσκονται ολοένα και ποιο κοντά σε αποδοτικότερες μεθόδους αξιοποίησης των ΑΠΕ. Πέραν αυτού όμως χρειάζεται και η συνεχής ενημέρωση ώστε ο Έλληνας πολίτης να αποκτήσει Περιβαλλοντική και Ενεργειακή συνείδηση. Πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή για να καταλάβουμε την αξία ενός καθαρού περιβάλλοντος και στη συνέχεια την ορθολογική χρήση της ενέργειας και γενικότερα όλων των φυσικών πόρων, καθώς και την στροφή προς τις ΑΠΕ.

Στο σχολείο γίνεται αρκετή προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή μέσα από προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όχι μόνο από τους καθηγητές, αλλά και από τους μαθητές, οι οποίοι αφιερώνουν ένα σημαντικό κομμάτι από τον ελεύθερο χρόνο τους μιας και τα προγράμματα αυτά γίνονται εκτός ωρών λειτουργίας του σχολείου. 

  

 

Επάνω ] Αγωγή υγείας ] SEMEP ] Βιώσιμες Πόλεις ] [ Ήπιες Μορφές ενέργειας ] Ηράκλειο-Ολυμπιακή Πόλη ] Η Γειτονιά του σχολείου μας ] Επιχειρήσεις και οικονομία ]