Γενικός σκοπός μας ήταν :

 η γνωριμία με την φυσιογνωμία της συνοικίας του Αϊ Γιάννη, με τις ομορφιές και τα προβλήματά της και η συνάντηση με τους εργαζόμενους της περιοχής στο χώρο εργασίας τους. Τα παιδιά της ομάδας μας αποκτούν γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες που προωθούνται από τα προγράμματα της Αγωγής Σταδιοδρομίας.

 

Ειδικότερα σκεφτήκαμε τα παρακάτω:

 

n        Να γνωρίσουν τα παιδιά την άμεση γειτονιά του σχολείου μας.  Σ’ αυτό βοήθησαν οι περίπατοι στην περιοχή καθώς και προσπάθεια κατασκευής χαρτών.

n        Να επισημάνουμε τα  σημαντικά κτήρια και την ιστορία τους . Π.χ. το ναό του Αγίου Ιωάννη και το Γηροκομείο. Πότε κτίστηκαν τα πρώτα κτίρια. Παλαιές φωτογραφίες. Συνεντεύξεις- Ερωτηματολόγια.

n        Να συζητήσουμε με τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου της περιοχής σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων του σχολείου μας.

n        Να έρθουμε σ’ επαφή με :

το νηπιαγωγείο, τα δημοτικά σχολεία, το Λύκειο το Ειδικό Γυμνάσιο,

Το Βενιζέλειο Νοσοκομείο, την Οικονομική Εφορία. Να κάνουμε επισκέψεις και συνεντεύξεις από τους εργαζόμενους εκεί σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων.

n        Να επισημάνουμε τους κεντρικούς δρόμους και τις δημοφιλέστερες διαδρομές , τα μεγάλα καταστήματα και την ιδιαίτερη σημασία της Λεωφόρου Κνωσού. 

n        Να κατανοήσουμε την οικονομική ζωή της γειτονιάς και του σημαντικού κεντρικού δρόμου σε σχέση με την πόλη του Ηρακλείου.

n        Να δούμε τις ομορφιές της γειτονιάς, Κήπους, προσόψεις σπιτιών και ενδιαφέροντα κτίρια. 

n        Τα μάθουμε για τα προβλήματα της συνοικίας από τους  ειδήμονες για το σχέδιο πόλης.  Επαφή με την υπηρεσία αστικών συγκοινωνιών.  (Συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια).

n        Να αναρωτηθούμε για το μέλλον της γειτονιάς.

n        Να κάνουμε μια προσπάθεια συνεργασίας με μαθητές από άλλη γειτονιά (μιας άλλης πόλης ίσως) για να συγκρίνομε την συνοικία μας με την δική τους και να βγάλομε κάποια συμπεράσματα για την δυναμική ανάπτυξης μιας περιοχής. ( Αλληλογραφία και ανταλλαγή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).

  

Ακολουθούν περισσότερες λεπτομέρειες για τις δραστηριότητες του προγράμματος:

  

ΣΧΟΛΙΑ,  ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ <<Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ>>

 

Τον Οκτώβρη 2002, μετά από ανακοίνωση που έγινε μέσα στην τάξη, δήλωσαν συμμετοχή στο πρόγραμμα δεκαοκτώ μαθητές από την Β και δύο από την Γ Γυμνασίου. Κίνητρο των παιδιών δεν ήταν τόσο η προθυμία για να συμμετέχουν σε μια ομαδική εργασία, αλλά κυρίως η περιέργεια για το τι είναι ένα τέτοιο πρόγραμμα, καθώς και η επιθυμία για μια περιβαλλοντική εκδρομή.

 

. Οι στόχοι του προγράμματος αυτού είναι πολλοί:

  • Η ενημέρωση των μαθητών για την επαγγελματική απασχόληση στην γειτονιά που είναι το σχολείο τους.
  • Η συνάντηση και συνομιλία με τους εργαζόμενους.
  • Η βιωματική προσέγγιση σε επαγγελματικού ενδιαφέροντος διαδικασίες.
  • Η ενθάρρυνση των μαθητών να διοργανώνουν συνεντεύξεις και συναντήσεις με τα κατάλληλα άτομα.
  • Η παρότρυνση σε ομαδικές δραστηριότητες

 Στο ετήσιο πρόγραμμα συμπεριλάβαμε :

  • επισκέψεις σε χώρους εργασίας
  • συνεντεύξεις από εργαζόμενους
  • περιβαλλοντικές βόλτες στην περιοχή, με παρατηρήσεις και σχολιασμούς, και
  • κάποιες δραστηριότητες σε συνεργασία με διάφορους φορείς.

 

 Μετά από κάθε επίσκεψη ακολουθεί κατά κανόνα μια μικρή γραπτή εργασία, που συνήθως είναι ένα έτοιμο ερωτηματολόγιο για να απαντήσουν οι μαθητές. Επίσης, με κάθε συνάντηση με φορείς, προσπαθούμε, ανάλογα με την περίπτωση, να συνδυάσουμε κάποιες σχετικές δραστηριότητες. Στο τέλος κάθε επί μέρους δραστηριότητας συζητάμε τα αποτελέσματα και τις εντυπώσεις μας από την μέχρι τότε εργασία. Σε κάθε δυσκολία μεθοδεύουμε αλλαγές της πορείας. Στο τέλος της χρονιάς συζητάμε τα αποτελέσματα.

Οι γραπτές εργασίες δεν έγιναν ομαδικά αλλά ατομικά.

 Πρώτο επισκεφτήκαμε το γειτονικό κολυμβητήριο. Δεν είχαμε οικειότητα μεταξύ μας, καθώς ήταν η πρώτη φορά που συναντιόμασταν εκτός σχολικής αίθουσας. Συνομιλήσαμε με έναν από τους ιδιοκτήτες τον κο Πετρόπουλο και με την γραμματέα, ενώ παρατηρούσαμε την δασκάλα κολύμβησης με τους μαθητές της. Τους ευχόμαστε καλή εγκατάσταση στο νέο κτήριο.

 Στην επίσκεψή μας στον Ραδιοφωνικό σταθμό συμμετείχαν πολλά παιδιά. Μιλήσαμε με την Μαρίτα Μυρωνάκη και τον Δημήτρη Πατεράκη που είναι ιδιοκτήτες και υπεύθυνοι για το πρόγραμμα. Μας ξενάγησαν στον χώρο, εξήγησαν πως δουλεύουν και  τόνισαν ότι στην δουλειά τους επιδιώκουν την καλή ποιότητα.

 Στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας ήρθε μόνο ο Μιχάλης και έτσι δεν μπορέσαμε να κάνουμε το παιδαγωγικό παιχνίδι. Ξεναγήθηκε λοιπόν στις αίθουσες, συνομίλησε με τον υπάλληλο και έγραψε μια πολύ όμορφη εργασία.

 Για την δενδροφύτευση ζητήσαμε την συνεργασία και των παιδιών που κατοικούν εκεί. Η Στέλλα έγραψε κατάλογο των άλλων παιδιών που θα βοηθούσαν. Ο Νίκος βρήκε χώρο φύλαξης για τα φυτώρια. Ο Γιάννης εκνευρίστηκε με τον καιρό που δεν βοηθούσε. Οι μαθητές του Δημοτικού ήρθαν πρόθυμα να βοηθήσουν.

 

Aντί  αυτών έγιναν γραπτές εργασίες <<Τα αμάξια της λεωφόρου Κνωσού>>, <<Επαγγελματικός χώρος- θέατρο>>, και <<επίσκεψη στο θείο μου>> 

 Ακολουθεί ο πίνακας με τα ονοματεπώνυμα των παιδιών που συμμετείχαν: 

Αντωνάκος Μάνος

Βαβουρανάκη Δέσποινα

Δερμάτη Παρασκευή

Ζαχαράκης Μάριος

Θωμαϊδης Μιχάλης

Στρατινάκη Βάσω

Σωμαράκης Γιώργος

Τσατσάκης Νικόλας

Τσοράγλος Χρήστος

Τσουκάκη Μαρία

Φρυσάλης Δημήτρης

Φτυλάκη Σταυρούλα

Χρηστάκης Γιώργος

Χρηστάκης Θεόφιλος

Ψαρολογάκη Μαρία

Μανουσάκης Λευτέρης

Φουλεδάκης Μανώλης

Το προφίλ των μαθητών που συμμετείχαν:

 

 Ο Μάριος ρωτούσε κάθε τόσο για τις επισκέψεις, αλλά και, ανελλιπώς… για την εκδρομή.

Ο Μάνος ήρθε στο κολυμβητήριο από την Κνωσό με το ποδήλατο και έφυγε όταν είχε νυχτώσει, πράγμα πολύ επικίνδυνο χωρίς φώτα.

Ο Μανόλης έγινε τακτικός επισκέπτης του γραφείου των καθηγητών για να ρωτάει για την επόμενη επίσκεψη. Αλλά έφτιαξε και ωραίο προγραμματάκι Power Point για το ενθύμιο της ομάδας.

Η Βάσω θα ήθελε άλλη μια επίσκεψη στον ραδιοφωνικό σταθμό για να συναντήσει τον τραγουδιστή που θαυμάζει.

Ο Νικόλας έπρεπε πρώτα να τελειώσει τα διαβάσματά του.

Η Δέσποινα <<το βλέπει λίγο χλωμό>> το να ξανάρθει.

Οι δύο Μαρίες ήθελαν στην ομάδα και τον Άκη. Είναι πραγματικά πολύ καλός στην παρέα

Ο Χρήστος κάποια στιγμή ζήτησε επίμονα να γραφτεί γιατί.. <<το ξέχασα, κυρία, να γραφτώ στην αρχή>>

Ο Δημήτρης ζήτησε διαγραφή, αλλά διοργάνωσε με δική του πρωτοβουλία τον φιλικό αγώνα ποδοσφαίρου που προγραμματίζαμε με το γειτονικό γυμνάσιο. Αλήθεια, πόσα-πόσα πήγε ο αγώνας;

 

Ο Γιώργος προτίμησε να επισκεφθεί τον θείο του μόνος για να δουλέψει με την ησυχία του.

 

Στις εργασίες τους οι μαθητές περιγράφουν την γειτονιά σαν ένα χώρο που ενώ ζουν και κινούνται καθημερινά για το σχολείο και τις άλλες δραστηριότητες τους, πολύ λίγο προσέχουν τις σχέσεις και τις καταστάσεις που υπάρχουν εκεί. Δεν αντιμετωπίζουν τη γειτονιά σαν ένα σύνολο με κάποιες λειτουργίες, αλλά σαν ένα χώρο βολικό ή όχι. Έχουν μελετήσει την γειτονιά τους στα μαθήματα πατριδογνωσίας του δημοτικού σχολείου, τώρα πρέπει να κοιτάξουν τις οικονομικές δραστηριότητες και σχέσεις που δημιουργούνται εδώ.

 

Το ζητούμενο βέβαια σε όλα αυτά είναι κάποιο παιδαγωγικό αποτέλεσμα με μάθηση με καλή διάθεση. Ελπίζουμε να έχουν πάρει κάτι από όλα αυτά που θέλαμε να τους δώσουμε. Αναρωτιόμαστε τι από όλα, όσα λογαριάζαμε, πήραν. Ευχόμαστε την επόμενη φορά να είναι καλύτερος ο καιρός και η συνεννόηση, και να συμμετέχουν περισσότερο. Θα θέλαμε να λειτουργήσουν καλύτερα σαν ομάδα και όχι τόσο ατομικά, με μεγαλύτερη υπευθυνότητα και περισσότερη προσωπική πρωτοβουλία. Πάντως είμαστε σίγουρες ότι, τουλάχιστον σε ό,τι συμμετείχαν, δούλεψαν σοβαρά, και κυρίως πέρασαν καλά.  

 

           

                                                                         Τ. Παπανικολάου- Α. Καμπουρέλη.

 

 

 

Ακολουθούν μερικές ενδιαφέρουσες φωτογραφίες από τις δραστηριότητές μας:

 

Μια από τις συναντήσεις μας στο σχολείο

Από μια βραδινή βόλτα στη Λ.Κνωσού

Από την ημερήσια εκδρομή του σχολείου μας

Στη Λ.Κνωσού

Η μάχη του Σούπερ μάρκετ "Χαλκιαδάκη" με τη βροχή

Από το κολυμβητήριο "Υδροκίνηση"

Ο Μανόλης στο ραδιοφωνικό σταθμό "ΚΡΗΤΟΡΑΜΑ"

Στο ραδιοφωνικό σταθμό με το Ημερολόγιο του σχολείου μας

Στις εγκαταστάσεις της ¨ΚΡΗΤΗ TV"

Στο χώρο του κεντρικού Δελτίου Ειδήσεων της "ΚΡΗΤΗ TV"

Στο χώρο του τυπογραφείου της "ΚΡΗΤΗ TV"

Στο εξωτερικό χώρο της "ΚΡΗΤΗ TV"

Η κυρία Παπανικολάου στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας με τον Μιχάλη

Η κυρία Καμπουρέλη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας με τον Μιχάλη

 

 

Επάνω ] Αγωγή υγείας ] SEMEP ] Βιώσιμες Πόλεις ] Ήπιες Μορφές ενέργειας ] Ηράκλειο-Ολυμπιακή Πόλη ] [ Η Γειτονιά του σχολείου μας ] Επιχειρήσεις και οικονομία ]