Συνεχίστηκε και για το σχολικό έτος 2009-2010 το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα «ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ».Σε αυτό συμμετείχαν  55 μαθητές με υπεύθυνες καθηγήτριες την κ. Νικολάου Δήμητρα και την κ. Νεονάκη Δήμητρα . Επιλέξαμε να συνεχίσουμε το ίδιο πρόγραμμα θεωρώντας ότι δεν το είχαμε ολοκληρώσει την προηγούμενη χρονιά

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ-ΣΚΟΠΟΣ

     Το νερό είναι πηγή  ζωής ιδιαίτερα πολύτιμη και απαραίτητη για κάθε έμβιο ον πάνω στη γη. Δυστυχώς στις μέρες μας ,εξαιτίας της ανεύθυνης συμπεριφοράς μας απέναντι στη φύση καταφέραμε   να προκαλέσουμε ακόμα και την αλλαγή στις κλιματολογικές συνθήκες και κατά συνέπεια και χαμηλότερες βροχοπτώσεις .Επιπλέον τα ποτάμια κινδυνεύουν να στερέψουν ,το οικοσύστημα κινδυνεύει να καταστραφεί αφού η ανθρωπογενής παρέμβαση είναι παντού φανερή.Οι συνέπειες του νερού από τα καιρικά φαινόμενα (Καταιγίδες-πλημμύρες-χιόνια-κ.λ.π.).

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

  Να γνωρίσουν οι μαθητές τη ροή και τη διαδρομή του νερού ,τη χρησιμότητα του στον άνθρωπο καθώς και τι αναπτύσσεται στην πορεία του (υδροβιότοποι –χλωρίδα –πανίδα- ) Πως επηρεάζει το νερό τη ζωή των ανθρώπων (οικονομικά –πολιτιστικά –κοινωνικά).Ποτάμια ,φράγματα, λίμνες της Κρήτης .

ΕΙΔΙΚΟΙ (ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ) ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών και συνειδητοποιημένη κατανάλωση νερού .
  • Τρόπος εξοικονόμησης νερού.
  • Ευαισθητοποίηση μαθητών σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και αντιμετώπισης τους που τόσο επιτακτικά απασχολούν σήμερα όσο ποτέ άλλοτε.
  • Βιωματικές ασκήσεις –κοινωνικοποίηση-ομαδικότητα-αυτοεκτίμηση –συνεργασία με άλλους φορείς.
  • Συμμετοχή .
  • Γνωριμία με τα ποτάμια ,λίμνες ,φράγματα, υγροτόπους Κρήτης.

 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Ομάδες εργασίας-Έρευνα-Συλλογή πληροφοριών-Ταξινόμηση-Φωτογραφίες-Ερωτηματολόγιο-Φύλλα εργασίας-Κολάζ-Ζωγραφική-Συνεντεύξεις-Παιχνίδια-Ημερολόγιο-Προβολές –Δραματοποίηση-Επισκέψεις-Εκδρομές-Εκδηλώσεις.

Νερό πηγή ζωής

  Το νερό παντού στη γη, είναι ένας πολύτιμος αλλά και ευάλωτος φυσικός πόρος. Η έλλειψη του  καθώς και η αυξανόμενη ζήτηση του, καταλήγουν σε σύνθετα και αλληλένδετα προβλήματα με επιπτώσεις στην κοινωνία, στην οικονομία και την καθημερινή ζωή. για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα αυτά , κρίνεται απαραίτητη μια ολιστική προσέγγιση , μέρος της οποίας είναι η πληροφόρηση και η ευαισθητοποίηση του κόσμου.

  Το νερό κυλάει παντού . Στα ποτάμια , στις λίμνες, στην θάλασσα, μέσα και βαθιά στη γη. Είναι εντελώς απαραίτητο στα φυτά  αφού χωρίς αυτό δεν μπορούν να κάνουν  την διαδικασία της φωτοσύνθεσης άρα δεν μπορούν να ζήσουν. Στα ζώα αφού χωρίς αυτό δεν μπορούν να ζήσουν. Επουλώνουν πληγές δροσίζονται τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού. Πολύ σημαντικό επίσης είναι και για τον άνθρωπο. Όλοι ξέρουμε ή θα έχουμε ακούσει πως ο άνθρωπος ζει μερικές βδομάδες χωρίς φαγητό ενώ χωρίς νερό, ελάχιστες μέρες. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνουμε την σημασία που έχει για τον άνθρωποι.

  Οι άνθρωποι αγαπούν πολύ το νερό. Ζουν από αυτό . βγάζουν χρήματα με αυτό. Στις μεγάλες θάλασσες ψαρεύουν ψαράδες, κολυμπάνε οικογένειες και παρέες απολαμβάνουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Παίζουμε με αυτό, το καλοκαίρι με διάφορα  θαλάσσια σπορ ή ακόμα και το χειμώνα κάνουμε σκι στις πλάγιες των βουνών. Το νερό είναι πηγή ζωής από όποια πλευρά και αν το δεις. Είναι το νάμα. Είναι το νερό που θεραπεύει το κουρασμένο σώμα. Το νερό που καθαρίζει την ψυχή του ανθρώπου. Το νερό της βάπτισης. Είναι η αιτία που τόσοι άνθρωποι μεγαλώνουν με υγειά. Το πιο αγνό δημιούργημα της φύσης. Μέσα σ’ αυτό μεγαλώνουν υπέροχα πλάσματα. Δελφίνια , φώκιες και ψάρια.

   Μέσα από όλα αυτά μπορεί κάποιος εύκολα να διακρίνει το πόσο σημαντικό είναι το νερό για τον άνθρωπο. Τι κάνουμε όμως εμείς για όλα αυτά; Απλά  το καταναλώνουμε άσκοπα δίχως να σκεφτόμαστε την σημασία που έχει. Ακόμη το μολύνουμε με πολλά τοξικά απόβλητα κάνοντας το επικίνδυνο. Επικίνδυνο για τον άνθρωπο. Επικίνδυνο για τα ψαριά. Επικίνδυνο για τα ζώα. Και όλα αυτά γυρίζουν και πάλι στον άνθρωπο. Μολύνει το νερό και κατά συνέπεια τα ψαριά, τα ζώα, τα φυτά άρα και τον ίδιο του τον εαυτό αφού εκείνος θα τραφεί με το ζώο, με το φυτό , με το ψάρι.

  Δεν θέλει ιδιαίτερη προσπάθεια. Αρκεί ο καθένας να έχει πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού του τι επιπτώσεις θα έχει σε αυτόν τον ίδιο η ασέβεια του προς το νερό. Λίγο συναίσθηση και ευαισθησία και ο κόσμος  θα είναι καλύτερος!

  Ξεκινήσαμε με κέφι και διάθεση για να φτάσουμε τους στόχους μας.

Μέσα από τις ποικίλες  δραστηριότητες που αναπτύξαμε ενημερωθήκαμε, δημιουργήσαμε ,αλλά βγάλαμε συμπεράσματα ,προτείναμε λύσεις και  αξιολογήσαμε το πρόγραμμα και είδαμε τα θετικά και τα αρνητικά.
 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1.  Χωριστήκαμε σε ομάδες ,με ένα μαθητή συντονιστή και κάθε ομάδα επέλεξε ένα θέμα με το οποίο  ασχολήθηκε ,το επεξεργάστηκε  μάζεψε πληροφορίες και το παρουσίασε στις υπόλοιπες ομάδες.
                         

    Οι συναντήσεις της ομάδας γινόταν κάθε Παρασκευή μετά το τέλος των μαθημάτων. Μαθητές και καθηγητές μετά από μια κουραστική βδομάδα συναντιόμαστε όπου χαλαρώναμε μέσα από το πρόγραμμα.
    Κατά την διάρκεια των συναντήσεων ασχοληθήκαμε με:
                                         

    Στις πρώτες συναντήσεις όλοι μαζί βάλαμε κανόνες στην ομάδα κάναμε παιχνίδια γνωριμίας και αυτογνωσίας ,χωριστήκαμε σε υποομάδες κι ξεκινήσαμε το χορό του νερού. Ενδεικτικές είναι οι παρακάτω φωτογραφίες. Κάνοντας  κλικ στην μικρογραφία έχετε μια μεγέθυνση.

  2. 01.jpg 02.jpg 03.jpg
    04.jpg 05.jpg 06.jpg
    07.jpg 08.jpg 09.jpg
    10.jpg 11.jpg 12.jpg
    13.jpg 14.jpg 15.jpg

  3. Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη –συζήτηση  ο κος Μπουλουκάκης Ηρακλής Γεωλόγος ,προϊστάμενος της Δ/νσης Υδάτων στη Περιφέρεια Κρήτη μας ενημέρωση για το σχεδιασμό ,ανάπτυξη και διαχείριση των υδάτινων πόρων στην Κρήτη.

              

  4. Η ομάδα μας οργάνωσε ,συμμετείχε και παρότρυνε τους μαθητές του σχολείου μας για ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών με την τοποθέτηση ειδικών  κάδων , μέσα στο σχολείο με τη συνεργασία του τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού F.M.95.00

           

  5. Από το Δίκτυο «  ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ  SOS»  έγινε ενημέρωση με παρουσίαση για την εξοικονόμηση νερού. Ήταν  πολύ ενδιαφέρουσα και οι μαθητές συμμετείχαν πολύ ενεργά και  με μεγάλο ενδιαφέρον. Έθεσαν ερωτήσεις στους υπεύθυνους και εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους πάνω στο θέμα.

            
           

  6. Σε συνεργασία με την Περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας «Με οδηγό τα Βότανα ,ταξιδεύουμε από τη Μινωική Κρήτη μέχρι σήμερα..».Παρακολουθήσαμε διάλεξη από τον υπεύθυνο του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων  κ. Κουλούρη με θέμα «Διατροφή και υγεία στο σχολείο».

          
         

  7. Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Ανωγείων και παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα «Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα». Μέσα από τον κόσμο του βουνού μας, ανακαλύψαμε τη σχέση του νερού με τη ζωή και τη σημασία του για την επιβίωση, τη σημασία του υπόγειου νερού και την ιδιαίτερη σχέση του με το πέτρωμα, καθώς και τη σπουδαιότητα αυτού του φυσικού αγαθού που στις μέρες μας κινδυνεύει. Παρακολουθήσαμε όλους τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, αλλά και τις τεχνητές παρεμβάσεις του ανθρώπου για την εκμετάλλευση του νερού. Επίσης επισπευτήκαμε το σπήλαιο «Σφενδόνη» στα Ζωνιανά. Ακόμη είδαμε το δρόμο του χιονιού, καθώς λιώνει και κατεβαίνει από το βουνό και παίξαμε χιονοπόλεμο. Ενδεικτικές είναι οι παρακάτω φωτογραφίες. Κάνοντας  κλικ στην μικρογραφία έχετε μια μεγέθυνση.

  8. 01.jpg 02.jpg 03.jpg
    04.jpg 05.jpg 06.jpg
    07.jpg 08.jpg  

  9. Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Θέρμου όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα.«Εύηνος ποταμός η ροή του ποταμού στη ροή του χρόνου». Επισκεφτήκαμε το Μεσολόγγι, τη λίμνη Τουρλίδα και το Αιτωλικό. Εκεί είδαμε απομεινάρια των πρώτων λιμναίων οικισμών και γνωρίσαμε τις τεχνικές ψαρέματος των ανθρώπων της περιοχής. Μάθαμε για την Τουρλίδα το μεταναστευτικό πουλί που συχνάζει στην περιοχή και από το οποίο η λίμνη πήρε το όνομα της .Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι και εδώ φανερή με ότι αυτό συνεπάγεται. Ευτυχώς τόσο η αλιεία όσο και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι ελεγχόμενα με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε καλή κατάσταση η βιοποικιλότητα της λίμνης.
               Επισκεφτήκαμε τις αλυκές Μεσολογγίου. Λίγο πιο πέρα στο Κέντρο Πληροφόρησης ενημερωθήκαμε για την ευρύτερη περιοχή τους μύθους που τη συνοδεύουν στους αιώνες καθώς και τις δραστηριότητες των κατοίκων στη λίμνη και πώς αυτές διαφοροποιήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου. Επισκεφτήκαμε τον κήπο των Ηρώων στο Μεσολόγγι. Συνεχίσαμε την πορεία μας προς το βουνό. Το φυσικό τοπίο άρχισε να γίνεται διαφορετικό ,τα δέντρα πύκνωναν και το υγρό στοιχείο έκανε την εμφάνιση του ξανά ,τώρα στη λίμνη Τριχωνίδα, τη μεγαλύτερη φυσική λίμνη της Ελλάδας μια «θάλασσα»στην καρδιά της Αιτωλοακαρνανίας .
              Μείναμε στο Θέρμο, μια κωμόπολη 2.500 κατοίκων κτισμένη στην κοιλάδα του Θέρμου που αποτελεί τη φυσική πύλη προς το ορεινό συγκρότημα της Ναυπακτίας και της Ευρυτανίας .Επίσης είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού ο οποίος κατά τα χρόνια της τουρκοκρατίας ,ενίσχυσε με τη διδασκαλία του, την πίστη και το ηθικό των Ελλήνων. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κωμόπολης, τα όμορφα πέτρινα σπίτια και εκκλησιές, χτισμένα από Ηπειρώτες μάστορες με την πέτρα της περιοχής . Ο Εύηνος ποταμός και η λίμνη Τριχωνίδα δεσπόζουν επιβλητικά στην περιοχή, αφήνοντας τη δική τους σφραγίδα στη ζωή των κατοίκων. Πάνω στα Βαρδούσια όρη και το Παναιτωλικό βρίσκονται σκαρφαλωμένα μικρά χωριά με όμορφα πέτρινα σπίτια και πέτρινα δρομάκια.
            Ανεπανάληπτη εμπειρία για τους μαθητές μας η συμβίωση στον ξενώνα του ΚΠΕ Θέρμου. Εργάστηκαν ομαδικά σε εργασίες πεδίου στο ποτάμι και μέσα στους χώρους του ΚΠΕ. Πιστεύουμε ότι για ακόμα μια φορά οι μαθητές μας επέστρεψαν ωριμότεροι ,γεμάτοι πρωτόγνωρες εμπειρίες και γνώσεις μέσα από τη βιωματική μάθηση και συνειδητοποίησαν και πάλι πόσο σημαντικό είναι για όλους το φυσικό περιβάλλον και ποιά είναι η υποχρέωση μας απέναντι σ’αυτό.Ενδεικτικές είναι οι παρακάτω φωτογραφίες. Κάνοντας  κλικ στην μικρογραφία έχετε μια μεγέθυνση.

  10. 01.jpg 02.jpg 03.jpg
    04.jpg 05.jpg 06.jpg
    07.jpg 08.jpg 09.jpg
    10.jpg 11.jpg  

  11. Συμμετείχαμε στο Εθνικό Δίκτυο του ΚΠΕ Ιεράπετρας με θέμα «ΥΓΡΟΤ(Ρ)ΟΠΟ-ΠΟΙΩ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΟΥ». Υπογράψαμε για την υιοθέτηση του Ξεροποτάμου στο Ηράκλειο τον οποίο και επισκεφτήκαμε, κάναμε εργασίες πεδίου ,καταγραφή της ανθρώπινης παρέμβασης , μετρήσεις κ.λ.π. με τη βοήθεια του υπεύθυνου στην Κρήτη της W.W.F κ. Παραγκαμιάν. Συζητήσαμε μαζί και εντοπίσαμε τα προβλήματα της περιοχής και προτείναμε κάποιες λύσεις για τη βελτίωση του χώρο. Επίσης η κ. Νικολάου παρακολούθησε το σεμινάριο του ΚΠΕ Ιεράπετρας για το θεματικό Δίκτυο. Ενδεικτικές είναι οι παρακάτω φωτογραφίες. Κάνοντας  κλικ στην μικρογραφία έχετε μια μεγέθυνση.

  12. 01.jpg 02.jpg 03.jpg
    04.jpg 05.jpg 06.jpg
    07.jpg 08.jpg 09.jpg
    10.jpg 11.jpg 12.jpg
    13.jpg    

  13. Επισκεφτήκαμε την έκθεση της Νομαρχίας Ηρακλείου «ΦΩΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΡΟ»
     

  14. Κατασκευάσαμε Χριστουγεννιάτικες κάρτες για την ομάδα και τους φίλους μας.



     

  15. Στην αποχαιρετιστήρια συνάντηση όλοι οι μαθητές παρέλαβαν αναμνηστικά διπλώματα.




     

  16. Έγινε ενημέρωση για το πρόγραμμα στο σύλλογο καθηγητών στους μαθητές από τον πίνακα ανακοινώσεων που υπήρχε στο χώρο του σχολείου. Ενημερώθηκε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου και δώσαμε δελτία τύπου στις τοπικές εφημερίδες και στην εφημερίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου της γειτονίας.

         
          ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ :ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
                                                                  ΝΕΟΝΑΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
 

Κεντρική σελίδα